Stockholmsderby

Årets första Stockholmsderby i fotboll har spelats och slutade oavgjort (1-1) mellan AIK och Hammarby, men det var inte det eftersnacket kom att handla om. Det de flesta kommer ihåg från derbyt är framförallt AIK-supportrarnas myntkastning mot Hammarbys före detta djurgårdare Lollo Chanko. I dagens tidningar rapporteras det om skandal och det riktas stark kritik mot bland annat Bojan Djordjics uttalande om att han inte vill kritisera de egna fansen. Gais lagkapten Fredrik Lundgren säger till exempel att Bojan "är mentalt på dagisnivå". Det Bojan säger är att han inte vill kritisera AIK-fansen som ett kollektiv, vidare säger han även att han inte står bakom de supportrar som missköter sig. Vad är det i Bojans uttalande som är mentalt på dagisnivå? Är det journalisten som gett gaiskaptenen ett förvrängt uttalande eller tolkat hans svar inkorrekt, eller menar Lundgren att Bojan ska fördöma de andra 6 000 personerna på Norra stå som sköter sig och hejar fram sitt lag?

Givetvis tycker jag inte att det som hände hör hemma på en idrottsarena. Det är tråkigt att folk kastar in saker som kan skada spelarna eller domaren (minns Anders Frisk) men frågan är hur man ska komma tillrätta med problemet. Det som skulle hjälpa tror jag är såpass kännbara straff för dem som kastar in mynt att ingen vill riskera att få det straffet. Att spela inför tomma läktare tror jag inte hjälper särskilt mycket på längre sikt, jag tror att det krävs personliga straff och inte kollektiva som drabbar tusentals personer som uppför sig. 

Att detta fått så stor plats i medierna beror till stor del på att det var AIK och Hammarby som möttes. Dels för att Hammarby straffades förra säsongen då fansen betett sig illa men även för att AIK är en förening som framförallt journalister har en förkärlek till att kritisera. Det som hände igår var inte alls förvånande då det kändes som om Hammarby ville säga att "ska vi drabbas ska bannemig AIK också det". Varför står det inget i media om varför en oskyldig tv-medarbetare var tvungen att lämna sin postering nedanför södra läktaren då hammarbyfansen kastade pyroteknik mot honom? Är inte det farligt det också? Nej just det, den här gången ville ju alla vara emot AIK. 

Som jag sagt ovan tycker jag det är tråkigt att se att vissa förstör för sitt lag och att många oskyldiga riskerar att drabbas av detta. Möjligen var det rätt av domaren att stoppa matchen för att lugna ner känslorna men genom att göra det hoppas jag alla andra domare tar efter och stoppar alla allsvenska matcher i 15 min så fort det kastas in saker mot en spelare för att markera att det inte tolereras. Då tror jag det skulle bli väldigt många avbrott vilket skulle leda till en debatt i fotbollssverige vilket i sin tur skulle kunna leda till strängare lagar och straff för dem som förstör.

Beträffande matchen borde AIK ha avgjort redan i första halvlek då de var överlägsna sina motståndare och radade upp många heta målchanser. Det som höll Hammarby kvar i matchen var en storspelande målvakt som fått rycka in då Rami Shaaban insjuknat. Med Shaaban i mål hade det stått 2-0 till AIK i paus. Hammarbys ledningsmål kom som en kalldusch och var väldigt orättvist sett till hur matchbilden varit. Tyvärr gjorde domaren två felbedömningar som föranledde målet. Bojan får en solklar stämpling vilket gör att han förlorar bollen som en passning senare når Davies som slänger sig och dessvärre lyckas fuska till sig en utvisning och frisparken som gav målet. Sådant borde bort från fotbollsplanen och Davies borde straffas i efterhand för sina cirkuskonster. Lyckligtvis kvitterar AIK genom en solklar straff på tilläggstid och sällan har ett folbollsmål varit så välförstänt som detta 1-1 mål.

Slutligen vill jag säga att med populära idrottsföreningar följer många supportrar. Av tusentals personer kan tyvärr inte alla vara änglar. Glöm inte de som match efter match står och hejar fram AIK i med- och motgång. Straffa inte dessa oskyldiga supportrar genom kollektiva bestraffningar, utan inför hårda personliga straff mot dem som beter sig illa. Då tror jag på en ljus framtid vad gäller supporterkulturen på våra allsvenska fotbollsarenor.

På återseende 


Kommentarer
Postat av: Carro

Hihi tog mig igenom allt till slut. Vilken diskussion du för om matchen:)
Förresten, det gick bra att äta kladdkakan utan glass, så det så!
Puss

2008-04-16 @ 15:16:26
Postat av: mathilda

allsvenskan aik och CL är livet :) älska sport

2008-04-16 @ 17:58:39
URL: http://mathildaelgholm.blogg.se
Postat av: Linda

Nämen titta är du en bloggare! Visst såg jag smart ut på bibblan. Klarade av tre och en halv timme innan jag gav upp, vad gör man inte för att slippa plugga i helgen. Ha det!

2008-04-16 @ 21:40:29
URL: http://nurselinda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0